KESZTHELY| ANDRAS: FOLOSZLATAS, TAGREVIzI0,
MIT TETT HOZZA AZ ELLENZEK U) PART, AGYD MSZP:
ORBAN KETHARMADAHOZ? INTERJU SZANYI TIBORRAL

BEZART AZ EGBOLT: NEPESEDESI
INTEZET NYILT AZ URANIA
CSILLAGVIZSGALO HELYEN

MIERT MONDTA FEL
“DONALD TRUMP
AZ IRANI ATOMEGYEZMENYT?

POLITIKAI-KULTURALIS HETILAP | WWW.MAGYARNARANCS.HUY

MAGYARNARANCS

XXX. EVFOLYAM 20. SZAM | 2018. MAJUS 17. | ARA 650 FT | EVES ELOFIZETOKNEK 430 FT

' 9771586064007 18020

Fel Macetdniaral

Putyinista propagandat
exportalnak Orban emberei




Macedénidban is besegit Orbén
Baratom, Gruevszki

A maceddén médiaban is terjeszkedik a magyar Ripost
tulajdonosa, aki mar Szlovéniaban is bevasarolt. A Ha-
bony Arpadhoz kézel allé befektets ezttal is a nacio-
nalista jobboldalt tAmogatja, és a hattérben ezuttal az
orosz elndk, Vlagyimir Putyin alakja is felsejlik.

Orbén Viktor komoly eréfeszitéseket tesz
azért, hogy a régiéban minél tobb szovetsége-
se legyen, és nemzetkézileg is befolydsos po-
litikusnak tartsék. Am a demokratikus nyugati
politikusok mdr régéta tavolsdgtartédssal keze-
lik, igy sz6vetségeseit a hozzd hasonléak ko-
ziil kell valogatnia. A magyar miniszterelnok
egyik balkani baratja a kordbbi 6kslvivé Nikola
Gruevszki, aki 2006-ban lett Macedénia mi-
niszterelnéke a jobboldali VMRO-DPMNE
(Belsé Macedén Forradalmi Szervezet—Mace-
dén Nemzeti Egység Demokratikus Partja) ve-
zet6jeként. A nacionalizmust hirdets — ugyan-
akkor az albén partokkal kézésen kormanyzé —
Gruevszki és Orbdn hamar egymasra talaltak,
2010-es megvdlasztdsa utdn a magyar minisz-
terelnék mar 2011-ben elldtogatott Szkopjé-
ba. A Gruevszkit mindvégig hiien kiszolgélé
Gyorge lvanov édllamfé 2013 decemberében a
legrangosabb &llami kitiintetést, a Szeptem-
ber 8. érdemrendet adomanyozta Orbannak.

ORBAN, JANSA, GRUEVSZKI

(Maceddnia 1991. szeptember 8-4n kidltotta ki
fliggetlenségét.) A két politikus j6 kapcsolatat
még azok a Gruevszkihez k6t6d6 botranyok
sem kezdték ki, amelyekbe egész Macedénia
beleremegett.

A hosszu kormanyvalsag

A, bombat” az ellenzéki szocidldemokrata
part (SDSM) vezetéje, Zoran Zaev robbantot-
ta 2015 mdjusaban: a titkosszolgalattdl ki-
csempészett adatok szerint a Gruevszki-re-
zsim éveken &t legaldbb 20 ezer ember tele-
fonbeszélgetéseit hallgatta le illegédlisan. Zae-
vék hétrél hétre tjabb részleteket hoztak nyil-
vénossdagra a birtokukba keriilt anyagbdl. Eb-
bél kidertilt, hogy a Gruevszki unokatestvére,
Szaso Mijalkov vezette szolgdlat nemcsak
tobb szaz ujsdgirét — koztik jelen cikkiink
egyik szerz&jét — és civil aktivistat figyelt meg,
de még a sajat kormanyanak tagjait is. [gy ke-

Foté: MTI/EPA/Aleksandar Kovacevski

NAGYITAS

rilt nyilvdnossdgra tébb korrupciés tigy (eurs-
milliés nagysdgrendben), vagy hogy miként
prébéltak meg elsikélni a beltigyminisztérium-
ban azt a 2011-es esetet, amikor Gruevszki
egyik testbre haldlra vert egy fiatal demonstra-
I6t. Az illegélis lehallgatdsok hirére Szkopjé-
ban tiintetéssorozat indult, amelyet a korrup-
ci6 szimbolumanak tartott kézépuletek festék-
bombaval val6 megdobdldsa miatt ,szines for-
radalomnak” neveztek. Az elhuzédé valsag
nyoman 2016 decemberében elére hozott vi-
lasztdsokat tartottak Macedénidban, melyen
még igy is Gruevszki VMRO-ja szerezte a leg-
tdbb mandéatumot, és csak azért nem tudott
kormanyt alakitani, mert a macedéniai alban
partok kdzben &télltak a Zaev vezette szocidl-
demokratakhoz. A valasztédsok utdn Gruevszki
utcdra vitte hiveit, akik fekete ruhdban az egy-
séges Maceddnia megérzése érdekében tiin-
tettek, azt hangoztatva, hogy Soros Cyérgy fi-
zette le az albdn és a macedén szavazékat —
egy alkalommal még a parlamentbe is beha-
toltak, ahol t6bb baloldali képviselét fizikailag
bantalmaztak, kdztiik Zaevet is (errél részlete-
sen ldsd: Macedénia a szakadék szélén, Ma-
gyar Narancs, 2017. mdrcius 9.). A vélasztasi
eredmények és zavargdsok ellenére Gyorge
Ivanov éllamfé csak fél évvel késébb, 2017 ma-
jusaban adott kormanyalakitédsi megbizést Zo-
ran Zaevnek — nem fliggetlenul az orszégra
nehezed nemzetkézi nyomastol.

Orban Viktor azonban mindvégig tdmogatta
Gruevszkit. Kézvetleniil a vélasztasok el6tt,
2016. november végén a magyar miniszterel-
nok a Parlamentben fogadta macedon kolléga-
jat. Az Eurépai Néppadrt tavaly mérciusi kong-
resszusan Orban a leheté leghatdrozottabban
allt ki Gruevszki mellett, mondvén, ,ha ujra
migransok milliéi masiroznak a Balkdnon, a
stabilitdst nem lehet fenntartani. Macedénia
Gruevszki partja nélkil nem lesz stabil. A Bal-
kén stabilitdsa érdekében haladéktalanul uj va-
lasztasokat kell kiirni Macedé6nidban.” A mult
év végén helyhat6sagi vélasztasokat tartottak
Macedénidban. A fideszes Gulyds Gergely és
Németh Zsolt mellett Orban Viktor is szemé-
lyesen utazott el az orszdgba, hogy a szlovén
jobboldal vezérével, Janez Jansaval (réla ldsd:
A lovészarkok hegymaszdja, Magyar Narancs
2017. junius 1.) egyutt kampdanyoljon Nikola
Gruevszki és partja érdekében. Orban ekkor is
arrél beszélt, hogy Gruevszki az egyetlen, aki
meg tudja allitani az Eurépéba igyekvé migran-

MAGYAR NARANCS 2018. majus 17. POLITIKA M



NAGYITAS

sok témegeit — a VMRO azonban nagyot bu-
kott ezen a valasztédson. Gruevszki ellen ekkor
mar tébb eljdras is folyt korrupciés vadakkal.
Az egyik tigyben 8rizetbe is vették, és tavaly ju-
liusban csak azzal a feltétellel engedték szaba-
don, ha utlevelét leadja a hatésdgoknak. No-
vemberben Gruevszki hivatalosan kérte Utleve-
le visszaaddsét azzal, hogy kilféldre utazdsa a
munkdjéhoz sziikséges. Kérelméhez indoklds-
ként csatolta ,bardtja”, Orban Viktor Buda-
pestre sz6l6 meghivolevelét. Amikor a Narancs
Orban Viktor balkéni utjairdl érdeklédstt a Mi-
niszterelndkségnél, azt a tajékoztatast kaptuk,
hogy a kérdésben nem &k az illetékesek. A Kiil-
gazdasagi és Kiilligyminisztériumhoz fordul-
tunk, am a téluk kapott tajékoztatasbdl valami-
ért kimaradtak Orbdn macedéniai utjai. Tavaly
méjusban rdaddsul a 444 és a Hir Tv is arrdl
szdmolt be, hogy Habony Arpad és londoni
tandcsado cége, a Danube Business Consul-
ting Gruevszki pértjanak is bedolgozik.

Gruevszki médidja

Orbanhoz hasonléan Gruevszki is szeret
épitkezni, am stadionok helyett 6 az épiiletek-
ben és a monumentdlis szobrokban hisz.
A Szkopje 2014 elnevezés(i program keretében
rengeteg Uj kdzéplilet, tér és a nacionalista ér-
zelmekre réjétszé szobor épiilt a macedon f6-
varosban. A 137 beruhdzésra a becslések sze-
rint legaldbb 684 millié eurdnyi (t6bb mint
210 millidrd forint) kézpénz ment el, ami féleg
annak fényében hatalmas 6sszeg, hogy a ma-
cedén GDP mindéssze 8,8 szdzaléka a ma-
gyar nemzeti 6sszterméknek.

J6 autokrataként Gruevszki irdnyitdsa ald
vonta a médidt is: szinte az dsszes orszagos
televizid, napilap és egy sor online portdl volt
bekétve a korményzé6 VMRO-DPMNE-hez,
és csak néhdny fuggetlen — féleg online —
szerkesztéség tudott miikédni, nehéz anyagi
kérilmények kozott. A Gruevszki-média tulaj-
donosai tobbnyire a parthoz kozel 4ll6 uizlet-
emberek vagy rokonok voltak, a szerkeszt8sé-
gek pedig kozvetlentil a parkézpontbdl kaptak
utasitdsokat. Dragan Szekulovszki, a mace-
dén tjsagiré-szovetség ligyvezetd igazgatdja
a Narancsnak arrél beszélt, hogy nem is iga-
zan prébéltak titkolni, hogy a névleg kiilénal-
[6 médiumok tartalmat egy helyen szerkesz-
tik. ,,Ha tértént példaul egy autdbaleset, azon-
nal friss felvételeket kozoltek a helyszinrél,
melyeken latszédott, hogy nem uvjségiréd ké-
szitette azokat, hanem a helyszinel&k. Ez azt
mutatja, hogy ezek a kiadvényok kézvetlentil
a belligyminisztériumbdl kaptak anyagokat.”
A baleseti jelentéseknél azonban jéval fonto-
sabbak voltak a politikai tartalmak. ,, Sok lap-
ban ugyanazok a hirek jelentek meg, a VMRO
kézleményeit példdul azonnal lehoztdk min-
denhol, mig az ellenzéki politikusok csak ne-

gativ kontextusban bukkantak fel. Annyira
nem adtak a latszatra, hogy sokszor eléfor-
dult, a kilonb6z6 portdlokon szé szerint
ugyanazt a hirt hozték le, még az elgépelések
is azonosak voltak” — magyarazta Szekulovsz-
ki. A rezsim létrehozta a sajat, parhuzamos
szervezeteit: a propaganda-ujsagiréknak volt
sajat ujsagiro-szovetségik és szakszerveze-
tuk, a nyilatkozé szakemberek pedig kizéro-
lag a sajat, megbizhaté szakértsik voltak.
A pért Nyugat- és bevdndorlasellenes, anti-
muszlim és oroszbarit lizeneteit kiegészitet-
te a kritikusokat lejarato ,fekete propaganda”.
»A negativ kampany nem uj dolog, de az a
szint, ami a Gruevszki-kézeli médidban ment
az elmult években, nagyon erés volt. Kulon-
kiilon ramentek egy-egy, a kormanyt kritizalé
személyre, legyen az politikus, ujsagiré vagy
épp egy civil szervezet munkatdrsa. A lapok
lehoztdk az érintett lakcimét, bankszamlaki-
vonatdt, hogy melyik »kuilféldi szervezet pén-
zeli«, és hogy normélis orszdgban a haza el-
lenségeit fellogatjak. Mi ez, ha nem kézvetlen
erészakra valé felszolitds?” — mondta Szeku-
lovszki, hozzitéve, hogy a ,belsé ellenséget”
a hattérbél irdnyité fégonosz Maceddnidban
is Soros Gydrgy volt. A menetrend tébbnyire
egyazon kaptafdra ment: az egyik weboldalon
megjelent egy szerzé nélkiili, gyaldzkodé cikk,
azt este atvették a tévék, mdsnap a napilapok
— hasonléan a Magyarorszdgon tapasztalt
modszerhez. Szekulovszki szerint a 2016-0s
valasztdsok eredménye is azt mutatja, hogy
sokakra hatott ez a propaganda. A washingto-
ni Freedom House jelentése Gruevszki hata-
lomra keriilése el6tt a macedén sajtét a , rész-
ben szabad”, 2016-ban viszont méar a ,nem
szabad” kategéridba sorolta: a kontinensen
ennél csak a fehérorosz és az orosz sajto6 hely-
zetét értékelte rosszabbként.

Gruevszki a propagandamédiat az allami-
lag irdnyitott hirdetésekkel tartotta fent. Eve-
kig a kormdny volt a legnagyobb rekldmozé, a
2007-et kévetd 10 évben legaldbb 130 millié
eurdé ment el korményzati kampényokra: hir-
dették az elért gazdasagi sikereket, hogy min-
den csalddban legyen harom gyerek, vagy
csak azt, hogy fontos, hogy az emberek sze-
ressék egymdst. Az allam mellett a nagy cégek
is a propagandamédianal hirdettek, igy az &l-
lamtdl fliggs szolgéltatdk (példaul a monopé-
liumot élvezé dramszolgaltats, melynek sem-
mi sziiksége nincs rekldmra), vagy éppen a
Szkopje 2014 dllami beruhdzdsait végzé nagy
épitécégek. A Radio Szlobodna Makedonija
(Szabad Maceddnia Radi6) mar az elétt mil-
liés nagysagrend( rekldmszerzédést kétott a
kormany kedvelt kivitelez8ivel, miel6tt még
egy percet is sugdrzott volna. Az épitécégek
hirdetései miatt ma mar t6bb médiatulajdo-
nos ellen is nyomoz az ligyészség vesztegetés
és pénzmosds gyanujaval.

12 POLITIKA 2018. méjus 17. MAGYAR NARANCS

Ahogy arra szamitani lehetett, Gruevszki
bukasaval megvéltozott a médiapiac is. Tobb
szerepl6 oldalt véltott, és a Zaev-kormény
kegyeit keresve immar a korabbi idészakot kri-
tizélja. Egy sor médiacég azonban kitart a
VMRO mellett, dm a pénzcsap elapadasaval
68k is bajba keriiltek. Az online kiadvanyok ve-
getdlnak, sok Ujsdgiré elhagyta a palydt, az or-
szdgos Alfa Tv-t a bezdrds fenyegette, mert
nem tudta kifizetni a sugdrzasi dijat. A Radio
Szlobodna Makedonija vagy a Tv Nova is elve-
szitheti engedélyét, mert egy ideje alig vannak
munkatdrsai és csak ismétléseket sugaroznak.

Magyarorszagi segitség

De ugy tlinik, mindez mar a multé, megérke-
zett ugyanis a félmentd sereg, mégpedig Ma-
gyarorszagrél. Tavaly és idén a Habony Arpad
kéreihez sorolhaté Schatz Péter és volt munka-
tarsa, Adamik Agnes jé néhdny, a Gruevszki-
médidhoz tartoz6 cégben szerzett tébbségi
tulajdonrészt — e vasarlasok egy részérél az
Atldtszé mult héten mar beszamolt. (Habony
és Schatz tulajdonostarsak a Novaz24 szlovén
televiziét miikodtets részvénytarsasdgban.)

Schatz Péter a magyar kormdnyzati propa-
gandabulvér zaszl6shajoja, a Ripost tulajdono-
sa, és nem ez az elsé nemzetkdzi bevasarlasa.
Szlovénidban online portalt, hetilapot és tele-
viziot is vasarolt, kisegitve ezzel Orban barit-
ja, Janez Jan3a pértjat (a szlovén terjeszkedésrél
részletesen ldsd: Bardtom, Jansa, Magyar Na-
rancs, 2018. mdrcius 22.). Schatz Péter a kilenc-
venes években a Danubius Radié kereskedel-
mi igazgatdja volt, majd némi kitéré utdn
2006-ban tért vissza a médidhoz. Ekkor az
MTV tizleti és termékfejlesztési igazgatdja lett,
ahol szintén az volt a feladata, hogy 6sszerak-
ja egy-egy uj produkcié anyagi hatterét. 2011-
ben a teljes kézmédiat atfogé MTVA Sales
House-dnak vezetdje lett. Schatz 2012-ig dol-
gozott a koztévénél, majd — ismerdit is meg-
lepve — 2015 végén a Ripost tulajdonosaként
bukkant fel.

A szlovén bevasarlasokkal nagyjabdl egy idé-
ben, 2017 aprilisdban Schatz megalapitotta
elsé és eddig egyetlen cégét Macedéniaban is,
a Target Groupot 5000 euré (1,5 millié forint)
tékével. A Target 2017 juliusdban megvasarolta
az Alfa Tv részvényeinek tobbségét birtokls
cég (CHS) go szdzalékat. A cégadatok szerint
Schatz mindéssze 4500 eurdért lett egy orsza-
gos televizié és a hozza tartozé weboldal 51
szazalékos tulajdonosa, mig a kisebbségi tulaj-
donos egy ismeretlen szerb lizletember, Goran
Balak. Mivel Schatz nem kézvetlentil média-
céget vésdrolt, hanem a részvényeket birtoklé
tdrsasagot, a macedén médiahatésag nem el-
lenérizte le sem Schatzot, sem pénzének az
eredetét. Egyediil azt nézték, hogy Schatz bir-
tokol-e mds médiaterméket az orszégban (az



ellendrzés csak a tv-t, radiét és nyomtatott la-
pot érinti, az online kiadvdnyokra semmilyen
szabdlyozds nincs Macedénidban). Az egyre
rejtélyesebb magyar tizletember Szlovénidban
két masik Habony-kézeli cég bevonasaval ke-
rilhette el a hasonlo, dtfogd vizsgélatot. Az
Alfa Tv egy neve elhallgatédsat kéré munkatérsa
a Narancsnak azt mondta, hogy &k is csak a
helyi hiradasokbdl tudtak meg, hogy uj tulajdo-
nosuk van, ami kisebb riadalmat okozott a
munkatdrsak kozétt. A fészerkeszt6 azonban
j6 hangulatban volt, amikor felbukkant Schatz,
és a vele érkezé uj, oroszbaratnak tartott igaz-
gatd. Az Alfa Tv f6szerkesztéje a tulajdonosval-
tds utdn 4llitélag mindenkit megnyugtatott,
hogy a korabbi anyagi nehézségeknek vége, és
valéban: azéta még kicsit emelkedtek is a fize-
tések. Schatz és az uj igazgaté érkezése nem
véltoztatott a csatorna irdnyultsagén, tovébbra
is a VMRO szempontjainak megfelel6en tudé-
sitanak. Mindemellett Schatz tavaly elinditotta
amaceddn Ripostot is, egyel6re csak online for-
méban. A ripostmk.com tulajdonosa Schatz
szlovén cége (Ripost ZaloZnistvo d.o.0.), a lap-
nak egyel6re nincs impresszuma, igy nem tud-
ni, kik dolgoznak ott. A lap layoutja Schatz
szlovén televiziéjanak (Nova24) oldalat idézi,
az oldal technikai fenntartésat pedig egy ma-
gyar cég végzi.

Még nagyobb bevasdrlast végzett Macedd-
nidban Adamik Agnes, aki eddig nem nagyon
volt ismert a nyilvdnossag el6tt. Pélydjat 1984-
ben felvételvezet8ként kezdte az MTV-ben,
ahol egyre magasabbra lépegetett a ranglét-
ran. 2007-t6l 6 volt felel6s az MTV telephely-
valtasdért (amikor a Szabadség térrél a Kuni-
gunda utcaba kolt6zott a televizid), 2009-t6l
pedig a koztévé digitalis részlegét vezette.
A nagy ugras a Fidesz hatalomra kertilése
utdn, 2010 novemberében j6tt, mikor az MTV
gazdasdgi vezérigazgatd-helyettese lett, mi-
kézben a digitélis részleg irdnyitédsat is megtar-
totta. 2011-re mar Adamik lett az MTVA egyik
legbefolyasosabb embere. A stratégiai integra-
ci6s iroda vezetSjeként Adamik vezényelte le
a kdzmédia fideszes dtszervezésének elsé sza-
kaszat, személye stratégiai és operativ kérdé-
sekben is megkertilhetetlen volt, munkdjat pe-
dig hazon beliil segitette hiiga, Adamik Judit,
aki szintén magas beosztdsban dolgozott a
koztévénél (errél ldsd: Allandé 4talakuldsban a
kézszolgalati média, Magyar Narancs, 2011. ju-
nius 2.). 2012-ben Adamik is tdvozott az MTVA-
tél, nagyjédbdl pont ugyanakkor és ugyanolyan
vératlanul, amikor és ahogyan Schatz Péter is.
Azt, hogy a koztévétsl valé tdvozdsa utdn mi-
vel foglalkozott Adamik, nem sikeriilt megtud-
nunk. 2012 februarjdban megalapitotta a film-

NAGYITAS

gyartassal foglalkozé Dinamika Kft.-t, melynek
évekig még csak bevétele sem volt, 2016-ban
lett el&szor nyereséges, dm ez is csak 744 ezer
forint profitot hozott. Ehhez képest Adamik
Agnes tavaly 6ta nemzetkozi médiabefektets-
nek tekinthetd. 2017 dprilisdban Szkopjében
megalapitotta az Adinamic Mediét, ami idén
tavasszal aktivizdlta magdt: Adamik a cég kez-
deti, 5000 ezer eurds t6kéjét 180 ezerre (nagy-
jabdl 57 millié forintra) emelte, és elkezdett be-
vasarolni. 2018 aprilisdban megvette a Prva
Republika kiadét, egy héttel késébb az EM Me-
dia 51 szdzalékat, médjus elején pedig az LD
Press Médidban szerzett tobbségi tulajdont.
A Narancs tudomdsa szerint cégenként mind-
8ssze 5000 eurdt fizetett az Adinamic az el6-
z6 tulajdonosoknak. A Prva Republika egy he-
tilap és egy online portdl kiaddja volt: a hetilap
példanyszdmait mesterségesen pumpdltdk fel
Gruevszki alatt, témegével kiildték vidékre a
helyi 6nkormanyzatoknak a korménykézeli cé-
gek hirdetéseivel kitsmott lapot. Adamik érke-
zésével a hetilap megsziint, és csak az online
kiadds m(ikédik, de valdszintileg béviilni fog a
portal, hiszen a magyar tulajdonos a Republi-
ka t8kéjét is megemelte 180 ezer euréra. Az
EM Media 6sszesen &t portélt mtikédtet, hoz-
zajuk tartozik a Kurir, a Lider, a Denesen, az

(Folytatds a kévetkezé oldalon)

Vegye magénak
a batorsagot!

Még sosem volt ilyen fontos.

Sem Onnek, sem nekiink.

Fizessen el6 most egy évre 11 190 forint kedvezménnyel’ mindéssze 21 960
forintért a Magyar Narancsra, és nem csak bétorségot kap téliink, de a legtébb
helyen 20 szazalék kedvezményre jogosité Magyar Narancs Olvasokartyat is!

De még jobb,
ha elofizet!

20% kedvezmény:

Belvarosi Szinhaz | Bethlen Téri Szinhaz | Cirko-Gejzir |
Foné Budai Zenehaz | rék Boltja | Jurdnyi Héz | Katona
Jézsef Szinhaz és Kamra | Ludwig Muzeum | Orkény
Szinhéz | Pet&fi Irodalmi Muzeum | Radnéti Szinhaz |
Szkéné Szinhaz | Tengerszem Turabolt | Trafé

10% kedvezmény:

*Az druspéldanyhoz képest. Tranzit Art Café g
SZAMOLJON VELUNK! ?}51
egy lapszém ujsdgérusnal: 650 Ft | egy lapszam éves el6fizetéknek: 430 Ft g
ELOF'ZETESI ARAKZ INTA 0LvASY e 2038.32.07. |

i 002270

negyedév: 6600 Ft | fél év: 12000 Ft | egy év + Olvasdkartya: 21 960 Ft

MAGYARNARANCS

MAGYAR NARANCS 2018. méjus 17. 13

Részletek: www.magyarnarancs.hu/elofizetes




NAGYITAS

Py

(Folytatds az el6z6 oldalrdl)

Ekonomszki és a Visztinna. Az Adamik-média
legiijabb darabja, a mdjus 9-én megvdésarolt
LD Press Media a NetPress konzervativ hirpor-
tél kiaddja. Adamik lapjai és az Alfa Tv is folya-
matosan hirdetik a macedén Ripostot, ami azt
sejteti, hogy Schatznak komoly tervei vannak
a kiadvénnyal.

Nagyban gondolkodnak

A magyarok tehdt révid idé alatt egy orsza-
gos tévéadot és kilenc hiroldalt vettek meg,
s egy, a macedén médiatigyekre ralato forras
arrél beszélt a Narancsnak, hogy Schatzék to-
vébbi bevésdrlasokat terveznek. Varhato, hogy
megvasdroljak a bezdrds szélére sodrodott,
mar emlitett Radio Szlobodna Makedonijdt, és
az ugyancsak az engedélyéért aggddo Tv No-
vat. Ugy tudjuk, utébbi felvdsarldsa azért csu-
szik, mert Schatzék még nem talaltak meg an-
nak a maédjat, miként tudndk dtvenni a céget.
Mint lattuk, Schatz cége, a Target mér birtokol
egy tévécsatorndt, ezért 6 nem vdsdrolhat egy
ujabb adét. Rdaddsul az Alfa Tv részvénytdrsa-
ség volt, igy a felvdsarldsnal el tudtak keriilni
az el6zetes vizsgalatot, és el6zetes hatdsagi
engedélyre sem volt szikség — a Tv Novédnal
ezt a triikkst viszont nem lehet eljatszani, és
az el8zetes vizsgélat kiterjed a tulajdonosi hat-
térre, és a felvasarldsra szant pénz eredetére
is. A hatosdgi becslés szerint a Tv Nova 2 mil-
[i6 eurdt érhet, és a cégvasarlds utdn 18 szdza-
léknyi adét is be kell fizetni, a tulajdonosok vi-
szont nemcsak a komoly ellenérzést, de a tul
sok adé megfizetését is szeretnék elkeriilni.
Ugy tudjuk, Schatzék jelenleg is e probléma
megolddsan dolgoznak, és dgy tlinik, sikerrel
jarhatnak. A Narancs legalabbis ugy értesiilt,
hogy a csatorna ismét embereket toboroz,
Adamik maceddn cége pedig épp a Tv Nova
székhelyére van bejelentve.

Dragan Szekulovszki a felvdsarldasok kap-
csan arrdl beszélt a Narancsnak, hogy szak-
mai vagy pénziigyi alapon nehéz megmagya-
razni a magyarok médiabevasarlasat. ,A ma-
cedén médiapiac nagyon kicsi, mindéssze 20
millié eurés lehet. A piac még mindig nem 4llt
fel a Gruevszki-éra romboldsédbdl, tul sok or-
szagos csatorna és weboldal miikédik, ez eb-
ben a formaban fenntarthatatlan. Eppen ezért
kiilfsldi tizletembereknek pénziigyi szempont-
bol nincs értelme befektetni egy olyan média-
piacba, mint a macedén. A felvésérlasok arra
mindenesetre jok lehetnek, hogy elrejtsék a
valédi tulajdonosokat” — érvelt a Macedén
Ujségiré Szovetség ligyvezetd igazgatdja. Az
tizleti megfontoldsokat mar csak azért is érde-
mes fenntartdsokkal kezelni, mert a most fel-
vésarolt cégek csak a Gruevszki-kormény ird-
nyitott kdltekezései miatt maradhattak élet-
ben. Az érintett térsasagok korabbi tulajdono-

sai pedig nemcsak kézel 4linak egy politikai
parthoz, de részt is vettek annak korrupciégya-
nus tgyeiben. Miért vasarolna meg valaki egy
olyan véllalatot, melynek a hire is rossz, és a
korébbi tulajdonosok ellen eljarasok folynak
vesztegetés és pénzmosas gyanujaval? Ezeket
a kérdéseket megprobiltuk feltenni Schatz Pé-
ternek és Adamik Agnesnek is, dm megkeresé-
stinkre nem reagéltak.

Az ligyek intézése miatt Adamik és Schatz
gyakran utaznak Szkopjéba, tavaly és idén is
tdbbszor voltak egyszerre a macedén févéros-
ban. Adamik a Facebook-oldaldra is posztolt
Szkopjébdl, informécidink szerint Schatz pe-
dig mdr nem is szalloddba megy a kint tart6z-
koddsakor, hanem egy ottani cég nevén lévé
magdanlakdsban lakik. Mindkét magyar befek-
tetd a Cukic & Markov ligyvédi irodat bizta
meg maceddn cégligyeik intézésével. Az ligy-
védi iroddt Gruevszki hatalomra keriilésének
évében alapitotta a két ligyvéd, Szerjozsa
Markov és Lazar Cukic. Az eredetileg offshore
tgyletek lebonyolitasdra szakosodott iroda-
nak a cstcsévben 70-80 alkalmazottja volt;
sziikségiik is volt ennyi emberre, hiszen révid
idé alatt 8k lettek a Gruevszki-kormany bizal-
mi tgyvédi iroddja, igy 6k jartak el a legtobb
bizalmas és utébb korrupciégyantsnak tar-
tott ligyletben. Szinte minden 4llami véllalat
és sok, az dllamtdl kézvetlenul fliggd cég
(bankok, telekommunikéciés cégek, az aram-
szolgéltatd stb.) Markovékkal szerz8dott. Ez
az az Ugyvédi iroda, amely kézrem(ikodott
tobbek kbzstt abban az tigyletben, melynek
sordn az dllam megvdlt egy kilonésen érté-
kes telekt&l Szkopje kézpontjaban. A Macedé-
nia téri telket egy gorog véllalkozé vésarolta
meg, dm & hamar tovabb is adta egy orosz
Uzletembernek, Szergej Szemszonenkdnak.
A Schatzék éltal vélasztott tigyvédi iroda ala-
pitéja raadasul személyesen is kétédik a Gru-
evszki-korményhoz: Szerjozsa Markov ségo-
ra lvo Kotevszki, aki a belligyminiszter helyet-
tese volt Gruevszki alatt, jelenleg pedig a
VMRO kommunikdciés igazgatéja. Maga
Markov 2013 6ta Molddvia tiszteletbeli kon-
zulja Macedénidban.

Titkosszolgalati vizsgalat
és orosz érdekek

A magyarok mozgoléddsa mar felkeltette a
helyi hatésdgok figyelmét is. Mig Macedénia
régebben nem jatszott fontos szerepet Orosz-
orszég kilpolitikdjdban, ez néhdny éve jelents-
sen megvaltozott. Amikor 2015-ben az illegélis
lehallgatdsok miatt Gruevszki hatalma megin-
gott, és orosz szempontbdl fél6 volt, hogy egy
az EU és a NATO felé nyitottabb kormény ke-
rilhet az orszag élére, Moszkva nem habozott
teljes mellszélességgel kidllni a VMRO mellett.
Kézleményeikben elitélték az ellenzéki tiinte-

14 POLITIKA 2018. méjus 17. MAGYAR NARANCS

téket, ,akik mégott a nyugati hatalmak 4lltak”.
Oroszorszdg elitélte a 2016-0s elére hozott
valasztédsokat is, mondvdn, azt az Egyesiilt
Allamok és az Eurépai Unié provokalta ki, és
ugyanezt mondtdk akkor is, mikor Zoran Zae-
vet kinevezték miniszterelnoknek. A Gruevsz-
ki-pérti tiintetéseken rendre felbukkantak
orosz zaszlok, és ezeket a megmozduldsokat
az orosz média is kiemelt figyelemmel kévette.
Ebben az idészakban a magyar kiltigyminisz-
térium is az oroszhoz hasonlé kézleményeket
adott ki a macedén térténésekrél, a 888, a Pes-
tiSrdcok vagy épp a Magyar Idék is Soros ma-
ceddniai , beavatkozédsardl” irt.

2016 tavaszdn aztdn gyors egymdsutanban
tiszteletbeli orosz konzulatus nyilt Ohrid és Bi-
tola vdrosokban tgy, hogy kordbban egyetlen
orosz konzuldtus sem volt Macedénidban.
A hasonlé intézmények egyébként gyakran
miikddnek a titkosszolgalatok fedett lerakata-
ként. Az orosz nyomuldst nem csupén az in-
dokolhatja, hogy a térséget tavol akarjék tarta-
ni a Nyugattél: 2015-ben az orosz Stroytrans-
gaz (melynek tulajdonosa, Gennagyij Tim-
csenko Putyin kozeli szévetségesének szamit)
75,7 millié dollaros beruhdzassal kezdett gaz-
halézatot kiépiteni az orszégban, és ebbdl 60
milliét még a szovjet id6kbsl fennallé jovateé-
teli kételezettség miatt Oroszorszag fizetett.

A megnovekedett orosz aktivitas felkeltette
amacedoén szolgélatok érdekl6dését is, olyany-
nyira, hogy titkosszolgélati forrdsaink szerint
tavaly kiilén, célirdnyos vizsgélat indult az
orosz befolydsolds feltérképezésére és monito-
rozaséra. Ugy tudjuk, hogy a nyomozés 2017
szeptembere 6ta a média és a kultura teriiletét
is érinti. A jellege miatt ellenérizhetetlen infor-
méciodink szerint Schatz idén tavasszal 20 nap
alatt legalabb tizenkétszer fordult meg szemé-
lyesen a VMRO-DPMNE kézpontjdban. A tit-
kosszolgalati vizsgélat a pénziigyekre is kiter-
jed: ebbdl eddig annyi dertilt ki, hogy a cikkiink-
ben fentebb emlitett, cégalapitdshoz és t&ke-
emeléshez és vasarlashoz feltétlenil sziiksé-
ges néhany ezer eurdn tul sem Schatz, sem
Adamik nem utalt pénzt Macedéniaba.

Annak érdekében, hogy nemzetkézi téren is
valédi tényezé legyen, Orban Viktor barkivel
hajlandé szévetkezni, aki széba 4ll vele. Am j6
ideje mar csak olyan politikusok hajlandék
erre, akiknek Nyugat-ellenes nézetei kapéra
jonnek Vlagyimir Putyinnak, aki ily médon
kénnyedén fel tudja haszndlni a sajat céljaira
a magyar miniszterelnokot is.

Szaska Cvetkovszka
Keller-Alant Akos
(Szkopje—Budapest)

A cikk megjelenését a Journalismfund.eu tdmogatta.

@ journalismfund.eu



	011_MN1820_1
	012_MN1820_1
	013_MN1820_1
	014_MN1820_1

